*

Mikko Kokko Mielipiteitä, fiiliksiä.

Demareiden kahdet kasvot

  • Työskentele demareille palkatta.
    Työskentele demareille palkatta.

Sosiaalidemokraatit ovat ajan saatossa profiloituneet työläisen ja työntekijän puolustajana. Työmiehen on aina saatava työstänsä palkka, he sanovat. Työkokeilut ja työnäytteet he ovat jo ideoina ampuneet alas ihan sillä perusteella, että riski palkattoman työn teettämiseen ja työntekijän työpanoksen väärinkäyttämiseen kasvaa.

Demarit toden totta ovat velikultia. Demareiden mepillä Liisa Jaakonsaarella on pitkä historia vuokratyöfirman taustalla. Tiedättehän että vuokratyöfirmat syntyivät kiertämään kankeita työmarkkinoita ja ne eivät ole työntekijälle mitenkään mieluisia vaihtoehtoja, mutta työllistäjien puutteessa joskus ainoita. Tähän kultaiseen ideaan aikanaan tarttui ainakin Liisa Jaakonsaari, sillä kukaan ei tiedä työmarkkinoiden kankeutta ja mahdollisia porsaanreikiä paremmin kuin demari joka on ollut niitä luomassa.

Nyt Oulun piirin sosiaalidemokraatit ovat tarjoamassa jollekulle työttömälle oivaa mahdollisuutta tulla heille työkokeilemaan. Työkokeilu on heidän mukaansa oiva tapa hankkia työkokemusta. Heidän mukaansa se sopii erityisesti alanvaihtajalle tai pidempään työelämästä poisolleelle. Palkkaa he eivät tästä maksa, sillä työkokeilua tekevällä palkka on parhaan demarilogiikan mukaan työstä saatava työkokemus.

Demarit ovat suuri puolue. Sinne mahtuu markkinatalouden nimeen vannovia vuokratyöfirman parissa puuhastelevia, sekä toisaalta yhtiöittämisen kiroja kauhistelevia sosialisteja. Demarit on puolue joka voi samaan aikaan vaatia työnantajia työlistämään, mutta toisaalta julistaa että firman asiakkaiden mielipiteitä ei pidä kuunnella. Demarit pitävät tärkeänä että jokainen saa palkkaa, mutta eivät sitä itse halua maksaa. Demarit on puolue joka toisaalta haluasi vähentää pakolaisten määrää, mutta toisaalta puheenjohtajakandidaattinsa mukaan haluaa kymmenkertaistaa pakolaiskiintiön.

Demarit on jokaiselle jotain - puolue. Tosin tänään on ainakin täällä Lappeenrannassa vielä niin kylmä, että demarilla on kädet omassa taskussaan.

Tosin loppukevennyksenä tämä ei ehkä ole niin paksua kuin vasemmistoliiton taannoinen vaatimus 6h työpäivästä, jota eivät olleet vaalien jälkeen halukkaita kokeilemaan lehdessään tai puoluetoimistollaan, vaan päätyivät vain irtisanomaan. Vasemmistoliitolle on tärkeää että muut työnantajat kuin he kokeilevat ensin heidän ideoitaan.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

16Suosittele

16 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (143 kommenttia)

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

AY -liike on demarien nyrkki ja pankki.

Duunari joutuu maksamaan suojelurahat bruttopalkastaan syndikaatille.

Nettopalkka on verojen jälkeen niin pieni, että lähes kaikki duunarit joutuvat käymään fattan luukulla anomassa verojaan takaisin.

Arto Granlund

Pekka, en ole itse, eikä kukaan tuntemani "duunari" joutunut fattan luukulla käymään. Se mikä duunarien nettopalkkaa rasittaa on Viroon pakoon lähteneiden, Suomessa epäonnistuneiden yrittäjien palkkaturvan maksamat palkkasaatavat.

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko

Mihin perustat tuon höpinäsi siitä, että Viroon lähteneet/laajentaneet yrittäjät ovat Suomessa epäonnistuneet?

Minä muuten tapasin Tallinssa taannoin pari työtöntä suomalaismiestä. Elelivät mukavasti Viron hinnoilla, kävivät välillä kotona Lahdessa työkkärissä ja postit katsomassa.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki Vastaus kommenttiin #9

Harva Suomessa edes tietää, että työttömät suomalaiset vuokraavat kimpassa esim. 5h + keittiö Virosta ja jokaisella on oma huone alle satasen vuokralla.

Virosta tuodaan lasti Suomeen, kun käydään TE -keskuksessa. Kimppa-auto on Viron rekisterissä.

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko Vastaus kommenttiin #14

Onkohan nämä sitten Arton demarilogiikan mukaan epäonnistuneita työntekijöitä? Mutta tunnistan ilmiön vaikken ole samanlainen asiantuntija Viron asioissa kuin sinä, mutta tämänsuuntaisia juttelivat nämä kaksi suomalaista miestä minulle myös silloin taannoin.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki Vastaus kommenttiin #15

Esim. Keilan kaupunki Tallinnan lähellä on suomalaisten suosiossa. Kaunis puutarhakaupunki ja halvat asunnot.

Keilan suurimmassa marketissa kuulee suomea yhtä paljon kuin viroa.

http://www.keila.ee/teenetemargid

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko Vastaus kommenttiin #20

Juu ja pitää muistaa että Virosta pääsee laivalla Suomeen halvemmalla kuin Helsingistä junalla Lappeenrantaan.

Arto Granlund Vastaus kommenttiin #15

Suomessa taitaa olla reilut 350.000 työtöntö, kuinkahan monta heistä asuu Virossa, ei montakaan. Itselläni on nuoruuden ystäväni, joka muutti etelä-Viroon. "Pimeiden" hommien tekemisen seurauksena sai pienen eläkkeen ja sen vuoksi eleilee Virossa, eikä sitä elämää siellä hääppöiseksi kutsu. Viimeisin työnantajani, joka teki konkan joskus -11, tai niillä main, osti työstökoneet omalta konkurssipesältään ja perusti yrityksen Viroon, mikään ei siellä toiminnut, sinne menivät niin rahat kuin työstökoneet. Pekka Iiskonmäki pyrkii luomaan kuvan Virosta paratiisina, mutta miksi kaikki nuoret jotka kynnelle kykenevät sieltä paratiisista pois lähtevät.

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko Vastaus kommenttiin #26

Eihän kaikki ihmiset Viroon matkusta. Mutta tiedän iäkkäitä ja eläkkeellä olevia ihmisiä, jotka asuvat mukavasti Viron maaseudulla ja saattavat jopa omistaa talon jota hoitavat ja jossa asuvat. Eläke riittää suomalaisittain varsin mukavaan asumiseen ja välillä voi käydä Suomessa jos tarvitsee vaikkapa terveydenhuoltoa. Eikä tässä ole kertakaikkiaan mitään väärää, ilmasto on lempeämpi Virossa muiden ilojen lisäksi.

Jos voi elää suomalaisella sosiaaliturvalla Virossa, niin elintaso nousee kummasti.

Viro on parhaimmillaan hyvinkin houkutteleva paikka ja paljon lähempänä kuin Espanja. Lisäksi virossa on esimerkiksi hammashuollot ja muut palvelut suomalaiselle hyvin edullisia.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki Vastaus kommenttiin #27

#27
Kelakortti toimii Virossa ja lääkäriin pääsee nopeammin kuin Suomessa.

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko Vastaus kommenttiin #31

Laatu ei liene sen huonompaa lääkärissä?

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Demarit on "suuri" puolue. Eduskunnassakin heitä oli -03-16 enimmillään -11-15 kokonaista 42 -158 muut puolueet.
Nyt kokonaista sdp 36-164 muut puolueet.

Mitä palkkaa porvarit maksaa "syndikaateilleen" Yrittäjien ansiosidonnaiseta päivärahasta liitolleen? Entä hyvätuloiset kun saavat ansiosidonnaista vanheimpainrahaa Stvm/Kela verovaroista?

Kun se sdp muka ohitti jo Kekkosen aikana Kepun ja MSPyhteen lasketut edustajat eduskunnassa ,niin miksi yhä -87 jälkeen vasemmisto on ollut vähemmistönä?
Väitätkö että sdp,vas 2-6 porvaripuoluetta -03-19 on tehnyt päätökset ja vienyt porvareita kuin kuoriämpäriä?
Onko EU tietoinen siitä että maata johtaakin vasemmisto?

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko

Ketäs ne porvarit oikeen on?

Pienituloisia keskustalaisia hoitajia, köyhyysrajalla sinnitteleviä pk-yrittäjiä, kokoomuslaisia tradenomeja, perussuomalaisia omaishoitajia?

Vai onko se porvari imatralainen vajaan 3000€/kk sosiaalidemokraattinen eläkeläinen, jolla on velaton omakotitalo, velaton rantatontti ja mökki, velaton vene ja uusi auto?

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela Vastaus kommenttiin #50

lainaus:
sosiaalidemokraattinen eläkeläinen, jolla on velaton omakotitalo, velaton rantatontti ja mökki, velaton vene ja uusi auto?

Voin vannoa että isonikäpolven demari joka työllän ansaitsi omaisuutensa ei taatusti ole porvari.

Ei olis tullut kuuloonkaan että palkansaaja demari tai vasuri olisi äänestänyt edes porvaripuoluetta.(Ei äänestä eläkkeellä ollessaankaan )

Ne pienituloiset kepua ja Ps äänestävät PK -yrittäjät ei ole vielä huomannut sitä että "maalaispuolueet" Pers-kepu ajaa vain Perheyritysten esim.Koneen (Herliin (kesk)Vallila,Pauling,Fazzer ym asioita.
"Sari-Sairaanhoitajat" erehtyi KOK rukkasiin ja vaalitäkyyn kun kok nosti edm.palkkoja. Nythän "Sareilta" kok,kepu leikkaa ne saavutetut edut.

Siitä pitää SOS-hallitusta "kiittää" että leikkaukset ja hintojen korotukset koskee tasapuolisesti palkansaajia ja PK-yrittäjien kotitalouksia.

EK pörssiyhtiöiden ulkomaalaisia osakkeenomistajiahan nuo 4 mrd.leikkauksethan ei koske. Attendot,Terveystalojen osakkeidenomistajathan vain hyötyy terv.palv. 33% hintojen korotuksista.

Käyttäjän saanalehto kuva
Saana Lehto

"Jokaiselle jotain -puolue" on laittamattomasti sanottu!

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko

Yrittäjillekin demareilla on jotain, todistetusti. He tarjoilivat yrittäjille edellisten vaalien alla suklaata.

Käyttäjän maunostranden kuva
Mauno Strandén

Samaan aikaan ollaan yrittäjän lompakolla, kannattaa kiertää demarien suklaat kaukaa?
Kun ne puhuu työllistämisestä, niin ketä ne tarkoittaa työllistäjinä? Itsehän ne ei oikeasti työllistä, vain verovaroilla verottomilla tuloilla. Kun joku onneton alkaa yrittämään, ne tulee kuin hyeenat, kuinka saisi tuonkin kanttuvei!

Käyttäjän mattivtvirtanen kuva
Matti Virtanen

Demareissa on todellakin kaksi puolta - vanha duunariosasto ja nuorempi liberaali porvariosasto. Osa vanhoista on vaihtanut puolta, yleensä ne jotka ovat toimineet enemmän luottamustoimissa kuin työelämässä.

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko

Toisaalta missään muussa puolueessa en ole itse huomannut samanlaista ilmiötä, että jo eläkeläistyneillä demareilla demarius on niin syvällä, että sitä ei millään järkisyillä voi irroittaa. Nämä demarit puhuvat ihan eri puolueesta mikä demarit on nyt, mutta kerran demari niin aina demari. Varmaan näitä samantyyppisiä puolueisiin kasvamisia on kepussa ainakin, ja ehkä rkpssä. Mutta demari ei helposti leiriä vaihda, tämä on mutuni.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Aivan yhtä hyvin tuo pitää paikkansa "Työväenpuolue" persuihin .

Vannoutunut persujen kannattaja nielee jopa palkansaajien,työttömien kyykytyksen .Jopa Kreikan III-tukipaketin (86 mrd) .
Ilman PS hallitushan ei olisi voinut noita tehdä. (Muuten hallituksella ei olisi enemmistöä)

Nyt kun on ruodittu puolueet läpi ,niin eniten puikoissa on ollut Kepu,kok
ja Rkp (36v)hallituksissa. Paitsi nyt oppositiossa.

-03 lähtien on ollut joka eduskuntapuolue Persutkin ollut tekemässä Kepu,Kok politiikkaa .Siten osapuolena mukana maan tämän hetkiseen tilaan.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah Vastaus kommenttiin #116

Marja-Liisa K. kirjoittelee aivan posketonta väittämää "Vannoutunut persujen kannattaja nielee jopa palkansaajien,työttömien kyykytyksen .Jopa Kreikan III-tukipaketin (86 mrd) ."

Kas kuinkas ollakaan, kun nuo Kreikan 3. tukipaketin vastuut olikin ottanut Kataisen-Urpilaisen hallitus suomalaisen veronmaksajan vastuiksi. Vastuiksi ottivat 12,58 mrd euroa EVM-rahastoon, josta tuo Kreikan tukipakettikin hyväksyttiin. Hyväksyminen olisi joka tapauksessa tehty ilman Suomen hyväksymistä.

Mikäli et usko minun edellä olevaa perustelua vastuiden hyväksymisestä jo Kataisen hallituksen toimesta, niin tässä on http://vm.fi/documents/10623/1210755/Suomen+valtio...
Vvm esittämä vastuiden määrä 30.6.2015 luettavissa. Siis aikana ennen Sipilän hallitusta.

Lisäys; Huomautan vielä, että Kataisen hallitus maksoi kertarysäyksellä EVM:ään 1,44 mrd euroa josta tuo Kreikan tukipaketti Suomen osuutena hyväksytty. Ei siis uutta rahaa eikä uutta vastuuta. Näin siis demareilla on suuri osuus tuosta Kreikan kolmannesta tukipaketista, sillä Urpilainen (sdp) oli hyväksymässä ja jopa EVM:ssä päättämässä rahastosta myönnetyistä lainoista.

Käyttäjän maunostranden kuva
Mauno Strandén Vastaus kommenttiin #124

Olet niin oikeassa kuin olla voi! Demari Urpilainen sumpli takuutkin, ettei niiden ehtoja saanut lukea kukaan rauhassa, se oli kuin pimeän viinapullon kauppaa, joka onkin taas rehellistä, demari lainapanttien sumplintaan verrattuna?
Huvittavinta oli kun Kreikalla ei ollut panttia tai ei halunneet antaa, meidän demariministeri median mukaan hötkäytti lisää rahaa liki miljardin, jonka ne antoi takuuksi??

Kysyin pankissa lainaa samalla periaatteella sanoivat ei tipu, eihän me hulluja olla, eikä meillä ole "urpiksia" töissä!

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

Porvarit demareissa?

Eihän Suomessa ole yhtään oikeistolaista porvaripuoluetta. Ei ole kohta porvareitakaan.

Heidän maastamuuttonsa on kiihtynyt jatkuvasti.

Demari on ulkoistanut ajattelunsa puolueelle. Demarina on hyvä olla, eikä rasitu polla.

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko

Minua hämää tämä puhe porvareista. Ehkä olen niin nuori (40v), että en ole oikein päässyt kiinni termiin porvari. Jos porvarilla tarkoitetaan omistavaa luokkaa, niin hyvin monen eläkkeellä olevan demarin tiedän omistavan merkittävän omaisuuden, talon, veneen, kesämökin järven rannalla.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki Vastaus kommenttiin #8

Porvarin ja kapitalistin ero on valtava. Vasemmisto vain haluaa yhdistää ne samaksi asiaksi.

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko Vastaus kommenttiin #10
Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela Vastaus kommenttiin #8

Totta ,outoa on nuorisolle tuo.

Työläinen on se kuka saa palkan toisen kädestä.
Porvari se joka omistaa yrityksen ja työpaikat. esim.Herliini.
Ns.pukumiehetkin on työläisiä kuten myös verovaroilla ylläpidettävät päättäjät.

Kummasti porvareilta unohtuu se miten myös he hyötyvät SAK/AY sopimuksista. Lomat,palkat,lisät,Kelan etuuksien korotukset,eläkkeet.
Kuuluit liittoon tai et sopimukset koskettaa kaikkia aloja.

Samoin 5pv työviikot. Vai uskoiko joku tosissaan että maksava osapuoli olisi ne hyvän hyvyyttään antanut? EK-yksityiselle puolelle,Porvarihallitukset julkiselle puolelle.

Eikä pidä unohtaa ketkä teki EU sopimukset-92-94. Eikä sitä että EU on sovittu yksityistäminen ja työttömien kyykytys jo-92.

Nyt tapahtuva kyykytys sovittiin jo 20.3-11 PM Kiviniemi ,Euro-plus sopimus/Kilpailukyky-sopimus.(kiky)

OECD Pariisista on kai mukava seurata ?

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki Vastaus kommenttiin #53

#53
''Porvarin makeaa elämää ei voita kuin toisen porvarin vielä makeampi elämä''

Näin totesi aikoinaan kansanedustaja Matti Viljanen.

Ryhdy Marja-Liisa porvariksi ja klapit liiterissäkin muuttuvat läskiksi.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela Vastaus kommenttiin #61

lainaus:
Ryhdy Marja-Liisa porvariksi ja klapit liiterissäkin muuttuvat läskiksi.

Aivan liian moni alkoi porvariksi -15. Hyvinkö menee nyt ?
Porvareita 158 -42 vasemmistoa ,eduskunnassa.

YLE tutkimuksen mukaan 75% edustajista on yritystausta.

Klapit "läskiksi" muuttunut kuin pörssiyrityksillä ja maatilayrittäjillä.
Kansan verovaroilla ja vellalla.

Mihin muuten se velka 5 Mrd ja 4 Mrd leikkaukset valuu?
9 Mrd ? Kansan sosiaaliturvaan ? Vai EK/MTK ?

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

Porvari on ammatti. Nykyisin käytetään nimeä yrittäjä. Minusta se nimi ei oikein kuvaa ammattia.

Porvari olisi paljon parempi nimitys. Venäjän kielessä se on edelleen säilynyt буржуазный.

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko

Ok, kiitos täsmennyksestä. Mutta demarit tuskin pitävät porvaria pelkästään yrittäjänä, nimittäin sen verran paljon sanaa viljelevät ja Suomessa ei ole niin paljon yrittäjiä :D

Käyttäjän mattivtvirtanen kuva
Matti Virtanen

Vanha viidakon sanalasku sanoo että demarin ja porvarin välillä ei ole muuta eroa kuin se että porvari porsastelee omilla rahoillaan.

Kaipa demariyrittäjiäkin jossain on, ken tietää.

Käyttäjän maunostranden kuva
Mauno Strandén

Demarien kanssa jos ei ole samaa mieltä on heti porvari!
Mitenkän ne keskenään, kun ne on tukkanuottasillaan jatkuvasti!
No nehän on keränneet sellaisia puolueeseensa, joita poliisit tutkii, mutta kun puluekanta ei tule viikon mediakalken jälkeen esiin onkin moni arvannut henkilön suurimman oppositio puolueen edustaja ja niinhän se on usein ollut?

Arto Granlund

Mikko, ei ehkä kannataisi kirjoittaa blogia asiasta josta ei mitään ymmärrä. Itse olen "demari" kolmannessa polvessa, kolmekymppinen tyttäreni, demari neljännessä polvessa, itse aatteensa valinnut, osallistuu tulevaan puoluekokoukseen. Jossain asioissa tyttäreni on radikaalimpi kuin minä, jossain toisessa taas minä. Sosialidemokratia ei aatteena ole yhtä ahdasmielinen kuten kepu tai vaikka Vihreät ja Vasemmistoliitto. Suosittelen sinulle, Mikko ja miksi ei muillekkin, tutustumaan sosialidemokraattiseen ideologiaan, nimittäin sen ideologian seurauksena on rakennettu mm. pohjoismaiset hyvinvointivaltiot.

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko

Suo anteeksi Arto, mutta sinulla ei ole silmissäni juuri uskottavuutta. Paimiosta käsin ohjeistit minua puhumaan oikeaa karjalanmurretta, vaikka olen asunut tällä alueella lähes 40v.

Myös äitini sai aikanaan Imatralta työpaikan sosiaalitoimistossa, mutta vain jos ottaisi demareiden puoluekirjan. Kyllä minä tiedän demareista ihan tarpeeksi.

Imatralla esimerkiksi demareiden omissa porukoissa on termi nimeltä "talkootunti". Se on se summa mikä pimeästi maksetaan kun mennään yhteisiin "talkoisiin" jollekulle toverille.

Arto Granlund

Puhuin kyllä silloin rajantaakse jäänestä karjalan murteesta jota yhdeksänkymppinen anoppini vaimoni ja tyttäreni kanssa puhuu.

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko Vastaus kommenttiin #28

Selvä, mutta se eroaa etelä-karjalan murteesta yhtä paljon kuin pohjois-karjalan murre etelä-karjalan murteesta. Mutta karjalaiset murteet ovat oma selkeä ryhmänsä, kymenlaaksossa ja savossa puhutaan ihan eri tavalla.

Joskin karjalaisen korviin siellä Paimossa puhutaan varsin musiikillisen kuuloisesti, läntisiä murteita on oikeasti mukava kuunnella.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Hmm? Tais nuo Karjalaiset "talkootunnit" tietää myös Enson Räikkölän-kylän tyttökin ,Riitta Uosukainen ?
Hulpeat "talkootunnit" sai kun eduskunnan puhemiehen palkkioita korotettiin .Kelepas porvari kokkarillekkin .
Eikä Vironperän isäntäkään "sylkenyt" rahan päälle ,mitä eduskunnassa tienasi.

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko Vastaus kommenttiin #54

Tosin kuulemma olivat demarit erityisen kiukkuisia silloin kun Sauli Niinistö oli eduskunnan puhemies ja halusi säästää kansanedustajien ja virkamiesten eduista. Tekivät demarit puhemiesäänestyksessä ihan protestia koska Niinistö säästi heidän mielestään liikaa eduista.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki Vastaus kommenttiin #56

Tarja Halonen oli silloin aivan paniikissa ja avautui joka paikassa. Minun rahoihini ette koske.

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko Vastaus kommenttiin #63

Pahat kielet kertoivat että ei ollut esimiesasemassa ollessaan ihan parhaasta päästä (Halonen siis).

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela Vastaus kommenttiin #56

"Kuulemma" toisenkäden tieto .Siihenhän porvarien etenkin persujen propakanda demareista perustuu.

Käys piruuttas eduskunnan ja valiokuntien sivuilla ja lue asikirjoista se oikea totuus asioista.
Tulet yllättymään . Samoin lueppa EU asiakirjoja mitä kepu,kok on niissä sopinut .
Yllätyt mikä "mahti" demareilla on ollut niihin jopa oppositiosta ,kuten PS on väittänyt.

Tekivät demarit puhemiesäänestyksessä ihan protestia koska Niinistö säästi heidän mielestään liikaa eduista.

Enemmistökö olisi halunnut ne leikkaukset? Uskotko itsekkään tuohon ?

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko

Mitä demareiden rakentamaan pohjoismaiseen hyvinvointivaltioon nimeltä Suomi tulee, niin joudumme ottamaan hyvinvoinnin eteen lähes 6 miljardia syömävelkaa lapsien laskuun joka vuosi, jotta hyvinvointi voidaan maksaa. Omaa eläkeikääni on nostettu alkavaksi aikaisintaan 66v 8kk ja eläkkeeni kertymää on leikattu 17%. Ehkä pääsen joskus eläkkeelle, mutta moni ikäiseni pitää sitä aika kaukaisena utopiana.

Tahtoo siis sanoa, että nykydemareiden halu hoitaa globaaleja ongelmia kuten siirtolaisuutta, halu olla eurooppalaisessa perheessä ytimissä on pohjoismaisen hyvinvointivaltion kustannusrakenteen kanssa mahdoton yhtälö. Jos tästä on demareita kiittäminen niin aika katkeran kiitoksen saat.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

lainaus:
Mitä demareiden rakentamaan pohjoismaiseen hyvinvointivaltioon

Rakentamassa oli -56 lähtien ,vasemmistopuolueet:
Multa-Kepu
MSP
Krst.
Sdp
Kommun.+
SAK

Koko Kekkosen ajan .
Porvareiksi muuttui
Kepu -87
Krst-03
MSP-PS-03

Kannattas perehtyä puolueiden historiaan tarkemmin .
Porvareita oli tuolloin vain Rkp ja Kokoomus.

JK.Äläkä unohda tuolloista Multa-Kepua ja Santeri Alkion arvoja.
Köyhille leipää. Työttömille työtä.

Nythän tuo muuttui kepu miljonäärin myötä:
Köyhille leipää/leipäjonosta jo-93 lähtien
Työttömille työtä/ sosiaaliturvaa vastaan 0 euron palkalla.

Käyttäjän mattivtvirtanen kuva
Matti Virtanen

Arto hyvä.
Kuten itsekin kirjoitat elämäsi keskeisin arvo on olla demari, se ei jätä sijaa avoimelle ajattelulle.

Sosialidemokraattiseen ideologiaan kuuluu sosialidemokraattien demokratia kuten Harkimo osuvasti totesi.

Kaikki kunnia vanhoille demareille, nykydemarien ja hyvinvointivaltion välillä ei juuri enää ole yhteyttä.
Ne demarit alkavat jo olemaan mullissa jotka ajoivat duunarien asiaa.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Noinko on ?
Mistähän se johtuu että työtä tekevä kansa on äänestänyt porvarit valtaan jo -87 lähtien ?
Olisiko EK,perheyrityksillä,MTK ja yrittäjillä enemmän edustajia eduskunnassa ajamassa edm. etuja?

Kun vielä YTK jonka perusti kokoomuslainen yritysjohtaja ,on liittynyt jo 360 000 palkansaajaa .Joilla on "oma" luottamusmies EK ja eduskunnassa Häkämies ja Vartiainen .
On SDP ja SAK/AY pelimerkit aika vähissä. Sitä saa mitä tilaa ,sanoi PS Soinikin aikoinaan.

Käyttäjän mattivtvirtanen kuva
Matti Virtanen Vastaus kommenttiin #64

Kyllä kyllä. Kauan on oikeisto jyllännyt.
Paavo Lipponenkin oli porvari parhaasta päästä.
Tosin hän piti demarien korttia taskussa koska täytyy sitä vähän tulevaisuuttaankin ajatella.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

#19
Demarit ovat itse sanoneet olevansa valtionhoitajapuolue ja Mikon kuvaus kertoo, että valtiota on hoidettu sikamaisen huonosti.

Käyttäjän viljoh9 kuva
Viljo Heinonen

Demareissa kuten kaikissa muissakin puolueissa on yksittäisiä henkilöitä, jotka eivät mihinkään raamiin sovellu. Virheitäkin sattuu, vaikka tavoitteena on niiden välttäminen. Minua demareissa eniten viehättää demokraattisuus. Määritelmänä sitä on esitelty mm. demokraattisena sosialismina, jossa paino on sanalla demokratia. Käytännössä se tarkoittaa ihmisten enemmistön tahdon mukaista politiikkaa. Kun ihmisiä on monenlaisia, merkitsee se samalla sitä, että politiikan onnistumismahdollisuudet eivät koskaan yllä sataan prosenttiin.

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko

Kun itse olin kaupunginvaltuutettuna Joutsenossa, niin yhtenä kriteerinä kepun listoille lähtemiseksi oli se, että ryhmäkuria en hyväksy. Demarit taasen täälläkin olivat kuuluisia siitä, että 50% ryhmästä ja puheenjohtaja päättää koko demariryhmän puolesta.

Mielestäni se ei ole oikeaa demokratiaa, se on vanhaa junttademokratiaa ja enemmistön diktatuuria. Nimenomaan kuntatasolla. Valtiontasolla mennään eri tavalla, kun oppositio ei saa määränsä muukaan paikkoja "hallituksessa".

Kun Imatra oli demareiden yksinkertainen enemmistökaupunki, niin 25% valtuutetuista, puolet demareista päätti koko kaupungin tekemiset. Demokratia oli siitä touhusta kaukana. Imatralla oli toinenkin hauska juttu edellisten vaalien jälkeen, vanhat demarit vaativat luottamuspaikkoja sen perusteella että koko elämänsä aikana olivat saaneet enemmän ääniä kuin edellisten vaalien ääniharavat. Tästä tuli tässä maakunnassa jonkin verran huumoria.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

#25
On se puolueen toverien paksu toveri ja hänellä nilkkinsä. He päättävät kaikki asiat.

Muut taputtavat karvaisia käsiään ja istuvat lautakunnissa, joihin ei kunnon toveri menisi kuin raudoissa.

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko

Kappas, itse asia sai niin paljon julkisuutta että Oulun demarit poistavat työkokeiluhaun.

https://twitter.com/PorkkaJuha/status/817315716961...

Yksittäistapaus, eh :D

Käyttäjän reijokallinen kuva
Reijo Kallinen

Miksi Kokko ujostelee? Hän ei kerro työskentelevänsä perussuomalaisessa eduskuntaryhmässä.
Onko tuossa jotain hävettävää?

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko

Työnantajani on eduskunnan kanslia, ei perussuomalainen eduskuntaryhmä. Ja juu, ei ole miulla puoluekirjaa.

Mutta mitään hävettävää ei toki ole, mutta blogiin kommenttia toivoisin enkä persoonani riepottelua.

Käyttäjän reijokallinen kuva
Reijo Kallinen

– Olen innostunut haasteesta ja toimin kansanedustajan ylimääräisinä silminä, korvina ja käsiparina erityisesti maakunnan asioidenhoidossa ja edunvalvonnassa, Kokko kertoo.
Edellä oleva on lainaus haastattelustasi jossa kerrot toimivasi Jani Mäkelän avustajana. Palkan maksaa sinulle eduskunta ja niin se maksaa myös Mäkelän palkan.
Etkö tätä tiennyt? Onko palkanmaksajan mainitseminen riepottelua?

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko Vastaus kommenttiin #70

Esimerkiksi demareissa palkan maksaa demareiden ryhmäkanslia ja avustajat ovat enemmän tai vähemmän puolueen omia uskollisia sotureita. Perussuomalaiset sallivat edustajilleen vapaat kädet avustajan valinnassa eivätkä sido puolueena edustajansa käsiä. Kuten vaikkapa demarit ja tietääkseni vasemmistoliitto.

Toki eduskunta maksaa ryhmäkansliamalliin siirtyneille puolueille hiukan isompaa korvausta kuin mitä avustajien palkkakustannukset ovat, mutta silloin työnantaja on eri.

Ja riepottelua tämä on siksi, ettei liittynyt blogin aiheeseen millään tavoin vaan minun persoonaani.

Käyttäjän reijokallinen kuva
Reijo Kallinen Vastaus kommenttiin #74

Mistä sinun palkkasi maksetaan? Timo Soinin lompakostako?
Miksi sinä kiemunkilet selvässä asiassa?

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko Vastaus kommenttiin #76

Missä asiassa minä kiemurtelen? Arvoisa herrasmies Kallinen, yksikään viestisi ei ole koskenut tämän kirjoittamani blogin aihetta vaan minua ihmisenä.

Mutta koska olen pitkäpinnainen ihminen ja vastustan blokkaamista viimeiseen asti, niin en käy sinua blokkaamaan vaikka et edelleenkään keskustele aiheesta.

Voin sanoa sen hitaasti, voin sanoa sen nopeasti, minun palkkani maksavat veronmaksajat. Työnantajani tosin on eduskunnan kanslia eikä puolueen ryhmäkanslia.

Siis vaikka palkka maksetaan verorahoista sairaanhoitajille, kansanedustajille, ammattisotilaille jne, niin työnantaja ja esimiestaho voi olla eri. Joten minun juridinen työnantaja ei ole perussuomalainen eduskuntaryhmä tai puolue kuten väitit. Juridinen työnantaja vaikkapa vasemmistoliitossa taas voi hyvinkin olla se ryhmäkanslia eli puolue.

Käyttäjän reijokallinen kuva
Reijo Kallinen Vastaus kommenttiin #78

Olet erehtynyt. Palkanmaksajastasi on kyse. Et sinä ole mitenkään kiinnostava persoona jonka toimintaa suuri joukko kansalaisia seuraisi. Miksi sinulle sitten vastataan? Useimmat vain säälistä. Kun lukee kirjoituksiasi niin mistä ne koostuvat? Olet erityisesti nälvintään erikoistunut, liioittelet ja saivartelet jos sinun kanssasi on eri mieltä. Jos et salli erilaisia näkemyksiä, niin miksi sitten edes kirjoitat tänne?

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko Vastaus kommenttiin #80

Toisessa viestissä otit palkanmaksajani esiin. Ymmärtkö hyvä mies, että julkisen sektorin työntekijän palkan yleensä maksaa veronmaksaja. Eduskunta-avustajan palkan voi sitten maksaa joko puolue tai eduskunta suoraan.

Tietenkään en ole mitenkään kiinnostava persoona, mutta kun kirjoitan itse blogin niin toivoisin kommentointia ensisijaisesti blogin aiheisiin eikä minuun henkilönä tai ihmisenä. Jos siis haluaa kommentoida.

Toisaalta sääliä tarvitaan maailmassa ja jos on kuten sanot, että minulle vastataan vain säälistä niin tällöin kiitän suurisydämisiä ihmisiä jotka säälistä uhraavat minulle aikaansa.

Mitä muuten tulee kirjoituksiini, niin oletko lukenut useamman vuoden blogiarkistoni läpi kun noin vaan heittämällä toteat että olen erityisesti nälvintään erikoistunut liioittelija ja saivartelija?

Sallin ehdottomasti erilaisia näkemyksiä, mutta toivon että ne liittyisivät aiheeseen josta kirjoitan eivätkä minuun ihmisenä. Siis pelkästään eivät liittyisi minuun ihmisenä kuten sinun kontribuutiosi tähän blogiin.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki Vastaus kommenttiin #80

#80
Kun ideologinen aate ja järki sumentuu vihasta, niin mennään henkilöön. Mikä sinut sai pois raiteiltaan ja tyrit?

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari Vastaus kommenttiin #84

Taitaa olla kyse siitä, että ajattelun aukkoa on vaikea todellisuudella paikata?

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela Vastaus kommenttiin #74

Joko PS jäsenet saa osallistua päättämiseen persu säätiön rahoista?
Vai vieläkö ne on Soinin ja Vistpakan käsissä vain?

Ettei kaverukset tekis MSP -"konkurssia" ja rahat häviäisivät caym.saarille tai Panama tileille.

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko

Ja korostan vielä: minä en työskentele perussuomalaisessa eduskuntaryhmässä. Lähimmät työtoverit toki löytyvät ryhmästä, mutta ryhmä ei määrää minulle mitään työtehteäviä.

Työnantajani on eduskunnan kanslia ja aktiivinen ja ainoa esimieheni on kansanedustaja Jani Mäkelä.

Käyttäjän reijokallinen kuva
Reijo Kallinen

Minkä puolueen kansanedustaja Jani Mäkelä on?

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko Vastaus kommenttiin #81

Tyhmääkö leikit?

Jos väitteesi on siis se, että koska olen perussuomalaisen kansanedustajan avustaja, niin työskentelen perussuomlaisessa eduskuntaryhmässä niin mitäpä tuohon on lisättävää. Näin määriteltynä työskentelen perussuomalaisessa eduskuntaryhmässä.

Toisaalta kun perussuomalainen eduskuntaryhmä ei ole minua valinnut, palkannut, haastatellut eikä maksa palkkaa kuten joissain toisissa puolueissa toimitaan, niin en varsinaisesti katso työskenteleväni perussuomalaisessa eduskuntaryhmässä.

Semminkin kun etäavustajana työpaikkani on oma koti.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki Vastaus kommenttiin #82

#82

''Tyhmääkö leikit?''

En usko. Kallinen on nyt hyvin, hyvin vihainen.

Käyttäjän reijokallinen kuva
Reijo Kallinen Vastaus kommenttiin #85

Pekka on erehtynyt pahan kerran. Minä seuraan iloisella mielellä myös Pekan kiristävän tonttulakin seurauksena suoritettuja päästöjä! Älä vaivu synkkyyteen!

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki Vastaus kommenttiin #86

#86
Mikä voittaisi porvarin makean elämän Reijo? Lierihatulla ja kateudella ei vielä piireihin pääse.

Arto Granlund Vastaus kommenttiin #102

Pekka, "mikä voittaisi porvarin makean elämän" No, minäpä kerron sinulle, Pekkaseni, vasemmistolainen makea elämä, ilman kateutta joka teille porvareille on ominaista.

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

Tämäpä oli hyvä keskustelu. Olen aina arvostanut sinun tapaasi keskustella, koska minusta siitä on aina paistanut se, että keskustelet omilla ajatuksillasi.

Tiesin kyllä jo aiemminkin, että olet perussuomalaisen kansanedustajan avustaja. Nyt arvostukseni Jani Mäkelää kohtaan nousee entisestään. Kansanedustajalta osoittaa hyvää arvostelukykyä valita avustajaksi itsenäinen, ei välttämättä samanmielinen henkilö. Silloin käytettävissä on monipuolisempaa tietoa.

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko Vastaus kommenttiin #100

Kiitos Juho.

Arvostan kommenttiasi sitäkin enemmän, kun olen oppinut tällä uudessa suomessa arvostamaan kommenttejasi, vaikkakaan en sinusta sen enempää muuta tiedä.

On nimittäin sellaisia kommentoijia joilta tulee aina asiaa. Itse en ehkä aina ole sellainen, mutta sinä olet.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

Alpo Rusi:

''Kaiken sen perusteella mitä olen asioita käynyt läpi, niin olen tullut siihen johtopäätökseen, että (Kalevi) Sorsa on ollut vaarallisin ulkopoliittinen johtaja, mitä meillä on ollut sodan jälkeen, kun asiaa tarkastellaan yhteisesti sovittujen tavoitteiden ja perustuslain näkökulmasta.

- Moni nostaa esille, että hänellä oli jokin rinnakkainen ulkopoliittinen agenda.

Rusi sanoo, että monen todisteen valossa Sorsa halusi luoda Suomen ja Neuvostoliiton turvallisuusyhteisön, johon liittyisi jonkinlainen yhteinen puolustus, ainakin ilmapuolustus.''

Sorsan yhteistyö oli liikuttavan läheistä DDR:n kanssa, josta löytyi ymmärrystä ja ystäviä.
Erkki Aho hyvänä kaverina kopio sieltä peruskoulun lastemme iloksi.

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko

Sorsa on niitä poliitikkoja joiden toimien seuraamiseen olin liian nuori. Kiinnostuin politiikasta ja yhteiskunnasta enemmän vasta 16 vuotiaana 1992. Silloin Sorsa oli jo mennen talven lumia.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

Sorsan paikka olisi ollut Valtakunnanoikeudessa.

https://oikeus.fi/tuomioistuimet/fi/index/valtakun...

Alpo Rusi:
''Erityistä kritiikkiä hän esittää Tarja Halosen ulkopolitiikan valtakaudelle.

Rusin mukaan Suomeen on luotu tarpeettomasti liian suuri Venäjä-riippuvuus, joka altistaa Suomen talouteen liittyviä riskejä sekä altistaa turvallisuuspolitiikan painostukselle.''

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko Vastaus kommenttiin #43

No huh. Tosin Tarja Halosen nimi pelkästää aiheuttaa minussa ihottumaa.

Käyttäjän reijokallinen kuva
Reijo Kallinen Vastaus kommenttiin #44

Noin sitä pitää käyttäytyä. Onko ihottumasi pahanlaatuinen?

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen Vastaus kommenttiin #43

Alpo Rusin mukaan Kalevi Sorsan ( sd.) nimi löytyy visusti salatulta Tiitisen listalta, Itä-Saksan tiedustelupalvelun Stasin yhteistointamies.

Käyttäjän reijokallinen kuva
Reijo Kallinen Vastaus kommenttiin #60

Missä Rusi on tuon kertonut?

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen Vastaus kommenttiin #88

Kirjassaan Tiitisen lista vuodelta 2011.

Käyttäjän reijokallinen kuva
Reijo Kallinen Vastaus kommenttiin #96

Kirjassa on julkistettu ns. Tiitisen lista. Niinkö?

Selvitin asiaa sinun aikaasi säästäen. Kirjan nimi on Vasemmalta ohi.
Kirjan kansilehden esitteessä sanotaan näin: " Lisäksi Rusi hahmottelee oman mahdollisen Tiitisen listansa."

Siis ei edes väitetä, että on ns. Tiitisen lista.

Rusi hahmottelee oman MAHDOLLISEN Tiitisen listansa. Kirjoittaja on oman luulottelunsa ja laukkaavan mielikuvituksen vanki. Jos joku lista on Rusin käytössä niin se on vain Alpo Rusin, tai hänen edesmenneen veljensä sepittämä "lista".
Se siitä ja sen kestävyydestä.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen Vastaus kommenttiin #97

Olet väärässä jälleen kerran.

Alpo Rusin kirja Tiitisen lista on julkaistu vuonna 2011, Gummerus. Alaotsikkona : Stasin vakoilu Suomessa 1960-1989

P.S. Vasemmalta ohi on julkaistu aikaisemmin jo vuonna 2007.

Käyttäjän reijokallinen kuva
Reijo Kallinen Vastaus kommenttiin #108

Olin kerrankin väärässä! Tiitisen lista-niminen kirja on julkaistu 2011 Gummeruksen kustantamana.
Rusin kirja johon viittasin on samaa teemaa kuin tuo 2011 julkaisu teos. Se mitä Toivonen tässäkin unohtaa, että mitään näyttöä hänellä (Rusilla)ei ole ns.Tiitisen listan nimistä. On vain katkeruus erityisesti Sorsaa ja monia muita tuon ajan poliitikkoja kohtaan.
Ymmärrän Rusia tietyllä tavalla. Hänen uransa ei ollut erityisen menestyksellinen. Hän oli eräälainen reppurilähettiläs vaatimattomissa maissa. Ei mitään tuon kummempaanostetta ollut. Pyrkimyksestä ei toki ollut puutetta.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen Vastaus kommenttiin #111

Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki Vastaus kommenttiin #88

#88
Miksi olet Reijo niin hermostunut ja hypit seinille? Nikita päähän, kun on niin kylmää.

Käyttäjän reijokallinen kuva
Reijo Kallinen Vastaus kommenttiin #103

Ei tuohon viitsi tämän enempää vastata.

Käyttäjän maunostranden kuva
Mauno Strandén Vastaus kommenttiin #60

Tiitisen listahan on ollut kaikkien halukkaiden nähtävänä ja hyvin oli edustettuna demarivaikuttajat, oli siellä joitakin muitakin!
Mitä minä luin aikoinaan, että suomen presidetti olisi halunnut DDR koulutusta Suomeenkin, oli muka hyvää, oppilaat kunnioittivat puoluetta!

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela Vastaus kommenttiin #140

No eipä muuta kuin lähdeviite kehiin, kaikki 18 nimeä kiitos.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki Vastaus kommenttiin #140

140

EKA-Rantala ja Uffe olivat suorastaan vakoojia DDR:n laskuun. Mauno Strandén on oikeassa ja totuus satuttaa eniten.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

No sittenhän sinun pitäisi tietää -92 lähtien mitä MSP puoluesihteeri T.Soini ja Vistpakka,U.Leppänen puuhasteli valiokunnissa ja eduskunnassa. Esim. Työttömien kyykytyksestä-94 ja mitä EU -92-94 sovittiin .Esim.Rahaliitto EMUSTA ja eurosta.

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko Vastaus kommenttiin #67

Aika kaukaa haet jos yrität 90-luvun alun tekoja ja porvarilipposen hallituksien töllöntöitä vääntää Soinin tai perussuomalaisten syyksi. Kyllä siellä oli demareiden Filatovit ja Jaakonsaaren Liisan listat kovaa kamaa.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Näillä muilla jorinoilla ei juuri väliä ole, mutta tuo paskanjauhaminen peruskoulusta saisi loppua. Reino Oittinen, Touko Voutilainen ja monet muut suunnittelivat sitä käytännössä koko sodanjälkeisen ajan.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Reino_Oittinen
https://fi.wikipedia.org/wiki/Touko_Voutilainen

Tasa-arvoinen koulutusjärjestelmä on toki sosiaalidemokraattinen idea, joka esitettiin jo Forssan ohjelmassa. Peruskoululaki säädettiin vuonna 1968. Ahosta tuli pääjohtaja vuoden 1973 alusta. DDR:llä ei ole asian kanssa etäistäkään tekemistä.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

#98
Juttele sinä Jari-Pekka Vuorela, niin minä pitelen hevosta.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela Vastaus kommenttiin #104

Sellainen, joka kuvittelee maapallon olevan 160 miljoonan vuoden ikäinen, voi tietysti kuvitella Suomen historiastakin, esimerkiksi peruskoulusta, kaikenlaista.

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko Vastaus kommenttiin #106

Ketä sie nyt tähän blogiin olet kampeamassa ja miksi?

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela Vastaus kommenttiin #107

Iiskonmäkeä. Pahoittelen, että hän sotkee oman yksityisen maailmanhistoriansa sinun asia-argumentteihisi.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki Vastaus kommenttiin #106

#106
Totta, mutta elijistö muodostui 160 miljoonaa vuotta sitten. JP:n kansaisäkin uiskenteli jossain lammikossa.

Kyllä sen myöntää sosialistinenkin tiede.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela Vastaus kommenttiin #126

Aivan tolkutonta.

3 500 miljoonaa vuotta sitten planeetta jo kuhisi yksisoluista elämää. 500 miljoonaa vuotta sitten oli jo meitä selkäjänteisiäkin monta sorttia.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki Vastaus kommenttiin #130

Jos minä nyt JP joustan tässä asiassa, niin miljoonat Raamattuun uskovat joutuvat outoon valoon, koska heidän näkemyksenä mukaan ihmiskunta on vain 5000 -vuotta vanha.

Pidin jossain vaiheessa Vuorelaa totisena toverina, mutta JP onkin huumorimiehiä.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela Vastaus kommenttiin #134

Huumorintajuni ei riitä peruskoulun pilkkaajille naureskelemiseen. Kusipäisyys on kusipäisyyttä ja koulutuksen tasa-arvon vastustaminen oikeiston virallista politiikkaa.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki Vastaus kommenttiin #135

#135
Nykyinen Peruskoulu on hanurista. Älykkäille pitää perustaa omat luokat.

Nyt on jos monenlaista maisteria työttömänä. Ei yliopistot ja korkeakoulut ole lahjattomia varten.

Kvantiteetin sijasta pitää panostaa kvaliteettiin.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Vaikuttiko tuonajan politiikkaan mitenkään MSP/kepun Kekkosen itänaapurin nuoleminen? Tietääkseni se oli Kekkonen joka eduskuntaa ja hallitusta johti.
St:nan tunareita. Tai joutui pellolle koko porukka.

Yhä edelleenkään pääministeripuolue ei päätä yksin mitään ellei hallituspuolueiden eduskuntaryhmät ole samaa mieltä.
Ketäs sen Sorsan hallituksessa olikaan ? Ettei ollut MSP,Kepu aina mukana.

Käyttäjän TiinaArlin kuva
Tiina Arlin

Blogin kirjoittaja on "pätkätöissä eduskunnassa" "eikä kuulu mihinkään puolueeseen" ....jep jep....

Kiva että persut ottaa kansanedustajan avustajaksi ilman jäsenkirjaakin.

http://www.imatralainen.fi/artikkeli/304366-mikko-...

Toivottavasti sait koko vaalikauden kestävän työsopimuksen.
Niiden eteen "taistelin" oikeudessa (Arlin vs.eduskunnan kanslia, Hongisto (ps))

Ja vieläkö joku luulee että persut on työväenpuolue?! :D

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko

Tiina sitten kirjoitti minusta eikä ottanut blogiin kantaa? Ihan googlasit persoonani myös. Asiaa.

Juu, on miulla työsopimus keväälle 2019, mutta pätkätyö mikä pätkätyö.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

Sinussa on Tiina yksi vika. Herkkä hipiä. Mikko ei ole poistanut yhtään minun kommenttiani.

Onko Kokoomus työväenpuolue? Ainakaan demarit sitä ei ole. Muuten ei duunaria verotettaisi niin sikamaisesti.

Käyttäjän TiinaArlin kuva
Tiina Arlin

Pekka, kyllä kommenttisi on luettavissa blogissani. Turhasta syyttelet. Minussa on varmasti monta vikaa, herkkähipiäisyys ei kyllä kuulu niihin.

Asiattomuudet toki lähtee pois niin minun kuin varmaan muidenkin sivuilta.

En kokenut töissä ollessani verotustani kovaksi, työttömyyspäivärahasta 20% mielestäni taas on kovaa verotusta. Hyvin tuli palkalla toimeen verojen jälkeenkin. Toisin on työmarkkinatuen kanssa.

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko Vastaus kommenttiin #47

Siitä olen Tiinan kanssa samaa mieltä, että työttömän verotus on ihmeellista ja kummallista. Ollut vuosikausia, kuka lienee järjestelmän luonut? Parikymmentä vuotta vanha ainakin. Työttömän verotus on siis kovinta mitä on. Työssäkäyvällä on tulonhankkimisvähennys, joka pienentää verotusta sillä idealla, että työssäkäynnistä koituu kustannuksia. Eläkeläiset saivat takavuosina oman eläkeläisvähennyksensä verotukseen sillä perusteella, että työsskäyvän ja eläkeläisen verotus ei olisi liian erilaista.

Mutta työttömällä ei ole eläkeläisvähennystä eikä tulonhankkimisvähennystä. Tämä on käsittämätöntä.

Käyttäjän reijokallinen kuva
Reijo Kallinen Vastaus kommenttiin #48

Eduskunnalta palkkaa saava ei tiedä, että työtön saa työttömyyskorvausta tai muita sosiaalisia etuisuuksia. Vaikka asumistukea. Riippuen tuloista ja vuokrista. Jos on eläkeläinen niin saa eläkettä, mutta ei tulonhankkimisvähennystä. Miksi tämä on käsittämätöntä?
Ei palkkatyössä olevalle makseta myöskään työttömyyskorvausta. Vai onko eduskunnassa toinen tapa?

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko Vastaus kommenttiin #93

Toki tiedän. Mutta työttömän verokortissa ei ole mitään vähennyksiä. Epäkohdat verotuksen suhteen voivat olla hurjiakin.

Käsittämätöntä on vain se, että työttömän veroprosentti on suhteellisesti suurempi kuin työssäkäyvän ja eläkeläisen. Tai jos nyt ei käsittämätöntä, niin mielestäni väärin. Työttömän lisärankaisua. Työttömyyskorvauksesta siis maksetaan suhteellisesti kovempaa veroa kuin palkasta tai eläkkeestä.

Työssäkäyvä voi muuten myös saada asumistukea, raja kulkee siellä 2200€/kk bruttopalkan tietämillä yksinelävällä lapsettomalla, vieläkin korkeammalla jos asuu kasvukeskuksessa missä vuokrat on kovempia.

Käyttäjän TiinaArlin kuva
Tiina Arlin

En hyväksy orjatyötä! En hyväksy sitä myöskään omassa puolueessani!!!! Argh. Kivaa olla tällaisten juttujen kanssa Vantaalla sdp kuntavaaliehdokas ja teemana vielä Ääni työttömälle!! :O

Tottakai tuosta älyttömästä Oululaisten ideasta annoin palautetta puolueelleni, peruivat kokeilun kyllä jo.

Ja Mikko, hyvinkö ottivat persuissa kepulaisen vastaan riveihinsä :D

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko

En kuulu keskustaan. Joutsenon kaupunginvaltuutettu olin 2005-2008 kepussa.

Hyvä että annoit puolueellesi palautetta. On noloa että suurinta ääntä työkokeiluja vastaan pitävä puolue hakee pitkäaikaistyötöntä itse palkatta töihin.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Eikö se ole hyvä asia että työtön saa Ps työministerin ohjeiden mukaan "töitä"?

Hallituksen toimesta niitä on saanut jo 142 000 ,7 000 enemmän kuin -15.
TEM-marraskuun mukaan .
Turha siinä on PS jeesustella demareiden varjolla.

Lintströmmin puheet orjatyöstä ennen vaaleja oli aivan muuta mitä nyt itse toteuttaa. Työmiehen pahin vihollinen on ex-työmies joka on päässyt herra-hissiin . .

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko Vastaus kommenttiin #69

Minulla on semmoinen kutina Marja-Liisa, että sinulla ei ole hajuakaan mitä Lindströmin puheet olivat ennen vaaleja. En usko että sinua ne kiinnostivat, puolue oli jo valittu kuten varmaan useamman kymmenen vuotta jo?

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

#41
Verotus on Suomessa jo niin rankkaa, että työttömälle ei voi paljon maksaa.

Lisäksi valtion velkaantumisen johdosta se putoaa nykyisestään.

Demari voi tosin todeta kuten Yrjö Mauno Sprengtporten: ''Omat koirat purivat''

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko

Lienet seurannut demarilogiikkaa verotuksen suhteen monialaisemmin kuin minä, mutta kaikessa hiljaisuudessa demarit tänä vuonna poistivat eduskunnassa varjobudjetistaan autoveron alennuksen poiston, kun alennus tuottikin huomattavasti enemmän verotuloja kuin mitä oli alennuksen ennustettu vaje.

Muistuu myös eräs helmi edelliseltä eduskuntakaudelta, kun perussuomalaiset oppositiossa olisivat nostaneet tupakkaveroa mielummin kuin jotain toista veroa, niin silloinen eduskuntaryhmän pj Backman totesi että tupakan verotusta ei voi nostaa koska köyhä kärsii enemmän koska poltaa enemmän.

Soisi puolueelle enemmän verotietämystä, mutta kun puolueessa on paljon puhtaita broilereita joko puolueen sisältä tai vain ay-liikkeen koneistosta, niin osaaminen on vähän yksipuolista.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela Vastaus kommenttiin #52

Millä PS ja porvarit korvaa antamansa verovapaudet,verohelpotukset ja yritysten tukien nostot?

Aivan.Nostamalla veroja ja hintoja.
Niin on tehty -92 lähtien .
Joka verovapaus tms.korvataan aina uudella verolla tai palveluiden hintoja nostamalla.Aina.

Ja tämä hallitus tekee siinä ennätyksen jopa ohi Aho/Viinasen hallituksen.

Käyttäjän TiinaArlin kuva
Tiina Arlin

No teidän työministerinne kyllä ajaa tota palkatonta pakkotyötä ihan urakalla työttömille....että sinänsä ei kannata niin kauheesti muille aiheesta ilkkua :)

Työstä maksetaan palkka.

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko

Eipä sitä taideta sen suuremmin ajaa ja ideahan tuli pitkälti Sitrasta joka toki ei ole demareiden suosiossa, kun ovat jo kahtena peräkkäisenä vuotena olleet sitä ryöväämässä budjetin tilkkeeksi. Joka tapauksessa blogi käsittelee sitä että demarit harrastavat luovasti tuota työttömän asian ajamista. Toisaalta ovat vuokratyöfirmojen taustalla (Jaakonsaari) ja nyt tämä orjan haku Ouluun.

Niin ja täysin vapaaehtoinen olisi tuo työministerin julkisuuteen ehdottama asia ollut.

Käyttäjän TiinaArlin kuva
Tiina Arlin

Palkaton pakollinen "vapaaehtoistyö" on kyl orjatyötä. Käytetään myös nimeä osallistava sosiaaliturva tai osallistumistulo.

http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-200000...

http://blogit.image.fi/uuninpankkopoikasakutimonen...

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko

No kahellaan mitä tulee, linkissäsi tutkijat ehdottavat.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

#55
Ei ole kauan, kun eräs demari ilmoitti, että yrittäjien pitäisi maksaa veroa 100%.

Olisiko porvarit siten ammattiryhmittäin jossain vankileirien saaristossa?

Sieltä junat toimittaisivat tuotteet markkinoille ja puolueen omiin kauppoihin.

Suomen valtion historiassa vain yksi puolue on ryöstänyt Suomen valtion kassan ja valuutat.

Punakapinan päätyttyä Suomessa 1918 tuhansia hävinneeseen punakaartiin kuuluneita pakeni Venäjälle, lähinnä Pietariin. Entisen punakaartin johto alkoi viettää ylellistä elämää Pietarin parhaissa hotelleissa ja ravintoloissa, olihan heillä mm. miljoonien markkojen arvosta Suomen Pankista varastettua ulkomaanvaluuttaa.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

Demarit paljastivat todellisen karvansa.

Neuvostoliitossa koko BKT:sta tuli vankileirien ilmaisilta työntekijöiltä yli 10% osuus.

Suomi pääsisi samoihin lukuihin demarien laskuopilla.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Kaikkien Suomen demarien olisi syytä muuttaa heille perinteikkääseen Forssaan ja perustaa sinne muulta maailmalta suljettu sosialidemokraattinen ihannekaupunki.

Kuinkahan monen viikon tai kuukauden päästä sieltä ammuttaisiin hätäraketteja taivaalle ?

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Miksi demareita syytät maan asioista?
SDP oli hallitus viimeeksi -99-03 ,porvarit oli enemmistönä eduskunnassa.
-03-09 Suomi oli 9 rikkain valtio. Oli nousukausi,rahaa tuli ovista ja ikkunoista.
Palkkamalttia on tarjoiltu siitä asti. Eläkkeitä,lapsilisiä ym.sosiaaliturvaa ei nostettu .
Mikä meni Kepu,kok johtamilta hallituksilta ja porvarienemmistöltä pieleen -03-19?

Muukin kuin Saksan ja Ranskan pankkien tukipaketit "Kreikka" peitenimellä?

-03-07 kepuhallituksessa oli kepu ,Rkp enemmistönä.
Samoin -11-15 oli kok,vihr,krst,rkp porvarit enemmistönä.

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko

Ovatko demarit syyttömiä? Onko Lipponen syytön? Oliko sosiaalidemokraattiset valtionvarain- ja työministerit syyttömiä?

Herätys, ainakin moni demari on enemmän oikealla kuin minä. Kyllä sinä olet uskossasi vahva.

Edellisellä kaudella oppositiossa ei ollut yhtään punaista puoluetta.

Käyttäjän reijokallinen kuva
Reijo Kallinen Vastaus kommenttiin #77

No nyt on ilmeisesti ainakin yksi syytön ilmoittautunut.

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko Vastaus kommenttiin #89
Käyttäjän TerhiMustakangas kuva
Terhi Mustakangas

Luepa juuri julkaistu kirjoitukseni Työkokeilu ei ole orjatyötä.

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko

Moikka Terhi ja kiva kun kommentoit ja en usko missään tapauksessa että tässä oli kyse mistään muusta kuin hyvästä tahdosta. Joten iso osa minusta haluaa pahoitella tätä kohua mikä tästä on aiheutunut.

Itseasiassa miun kirjoituksen piikki oli ainoastaan ja vain sitä kohtaan, että puolueenne erityisesti eduskunnassa on kaikin tavoin vastaan näitä mahdollisia uusia keinoja aktivoida työttömiä tai saada heille työkokemusta.

Itse varmaan saattaisin työttömänä tuollaiseen tarttuakin, koska ymmärrän sen että työnantajat eivät hyvää hyvyyttään ketään palkkaa, vaan työntekijällä pitää olla jotain annettavaa yritykselle. Lisäksi aikamme on niin hektinen että pelkkä tekemättömyys on pahinta mitä työtön voi itselleen sallia.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Vasemmiston ja vihreiden hörhöillä ei ole kaikki inkkarit kanootissa, ei näitä kannata tosissaan ottaa. Aikoinaan oli joka kylässä omat kylähullut, piristivät lähinnä kylän elämää.

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko

Kiitos kuitenkin kaikille kommentoijille ja lukijoille. Harvoin sitä pääsee melkein koko päivän paistattelemaan top-7 suosituimmissa jos ei ole edes karusellissa.

Kommentit olivat pääsääntöisesti asiallisia.

Arto Granlund

Mikko Kokko, miksi kiertelet, ettet olisi persu, vaikka ei jäsenkirjaa olekkaan, häpeätkö sitä, vai mistä kenkä puristaa? Ymmärrän kyllä, että persut hyökkäävät juuri SDP:n kimppuun koska "duunarit" jotka kuvittelivat persujen olevan "työväenpuolue ilman sosialismia" oli suuri kupla joka on puhjennut. Ja vielä Mikko, jos vaadit muilta uskottavuutta, niin osoita sinä sitä itse ensin, jos olet kansanedustaja Jani Mäkelän, (PS), avustaja niin sinun on aivan turhaa väittää olevansa sitoutumaton.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Arto, voitko mitenkään hyväksyä sitä ettei Mikko Kokon avustajanimitys ole poliittinen nimitys? Tämän nimityskuvion on Mikko aiemmissa kommenteissaan hyvin selvittänyt. Se, että Sinä ja demarit, mahdollisesti jotkut muutkin, kuvittelevat poliittisen nimityksen tehdyksi ei suinkaan tarkoita, että Mikko Kokko on PS:läinen kuvittelusi/ajattelusi perusteella.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Olisin kyllä Jani Mäkelänä tilanteesta huolissani.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah Vastaus kommenttiin #129

Kerro ihmeessä mikä huolestuttaa sinua sivullisena.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela Vastaus kommenttiin #131

Ei minua huolestuta. Kokko vaikuttaa vakavasti otettavalta ajattelijalta. Se ei voi olla Mäkelän etu.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah Vastaus kommenttiin #132

No hyvä.Tuskinpa Janikaan on huolestunut.

Käyttäjän mukitalo kuva
Veikko Mäkitalo

Kokolta hyvää settiä demarikuoroa vastaan, Iiskonmäki lyö sopivasti vettä kiukaalle. Onnistunut puheenvuoro pitkästä aikaa. 10 points.

Käyttäjän JpLehto kuva
Jp Lehto

Sosialidemkraattien eduskuntaryhmän koko tai vasemmisto enemmistö eivät pelkästään selitä tätä vaikutusta, joka heillä on ollut.

Asioita on ajettu kaksilla . Eduskunnassa hallituksen kautta. Hallitusohjelmissa on aina kaikkien siihen osallistuvien puolueiden tavoitteita. Ei siinä enemmistöä tarvita. Esimerkiksi tuo edeltävän hallituksen hillittömät verojenkorotukset olivat demareiden vaatimus. Puolet säästöjä, puolet veronkorotuksia vaatimukset talouden tasapainottamiseen. Näin meneteltiin ja tulokset olivat erittäin vahingollisia. Ei ollut enemmistöä.

Toiset rattaat kulkevat ay-liikkeen voimin. Tulopolitiikan keinoin, jopa lakkoliikkeiden voimin on vaikutettu eduskunnan päätöksentekoon sdp:n haluamin painotuksin. Tässä on menty, jopa niin pitkälle, että eduskunta on antanut työmarkkinajärjestöille vapaat kädet sopia asioista ja toiminut kumileimasimena. Välillä jokin hallitus on yrittänyt olla jämptinä, mutta erilaisin lakkoliikkein on ne pistetty ruotuun.

Tämä selittää loput. Miten demareiden on onnistunut vaikuttaa, niin paljon suomen asioihin. Harvoin on lopputulos ollut hyvä. Eläkejärjestelmä on tästä hyvä esimerkki. 90 luvun alusta asti ay-liike ja vasemmisto jarruttivat niitä toimia, joita olisi pitänyt tehdä. Nyt ollaan siinä, että eli-ikä on jo noussut, pommi jysähtänyt ja maksumiehiksi sekä leikkausten kohteeksi joutuivat nuoret ikäluokat. Heidän eläkkeitään on todella leikattu ja eläkeikää nostettu.

Vaikea ymmärtää miksi demareiden kannattajat pesvät selkäänsä koko ajan tällä asialla, että heillä ei ole ollut enemmistöä. Onko demreiden toiminta ollut koko ajan täysin hyödytöntä?

Ei millään muullakaan puolueella ole ollut ja aika erilaisia näkemyksiä niilläkin on asioiden hoidosta.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

On se jotenkin säälittävää luke tällaista ''keskustelua'' jossa henkilön tausta on tärkeämpi kuin itse aihe.

Se persujen keskustelutyyli on näemmä löytänyt hyvän jalansijan myös vasemmistosta.

Se ihmetyttää kyllä, että miksi aina pitää viitata niihin mennesisiin hyviin tekoihin, en minäkään kiistä, etteikö vasemmisto ole aikanaan tehnyt paljon hyvää yhteiskunnan hyväksi, mutta se on historiaa.

Toisaalta ei se oikeastaan ihmetytä, kun nykyajan saavutukset ovat demareilta ja vasemmistoliitolta synkkää toimintaa.

Ei meillä ole vasemmistoa, on vain puheet persujen tyyliin, teot puuttuvat täysin. Miten on mahdollista kehua Lipposen, Urpilaisen ja Rinteen ''vasemmistolaista'' politiikkaa, sehän on kurjistanut köyhää ja on oltu täysin kokoomuksen apupoikana.

Miten on mahdollista puolustaa vasemmistoliiton hallitustaivalta viimeksi, kun yritysten yhteisöveroa laskettiin.

Sitten tietysti sanotaan, että kompromisseja on tehtävä hallituksessa, vallan sokaisemana siis voi luopua omista periaatteistaan? surullista.

Minä en puolusta nykyhallituksen toimia, mutta en voi myöskään puolustaa tyhääpuhuvaa oppositiota

Mikään ei muutu, jos demarit voittavat vaalit, siellä ne keksustan tai kokoomuksen kanssa jatkavat talouden tasapainottamista ja köyhtä kärsivät. Siksi tällainen omituinen historian ihannointi tuntuu hassulta, kun sillä ei ole mitään sijaa enään tänä päivänä.

Miten ihminen voi kehua sillä, että on monessa polvessa demari, tuntuu uskomattomalta kehua toimia, jotka ovat kurjistaneet ihmisiä. Onko demarit tärkeämpi kuin rehellisyys, siltä se ikävä kyllä tuntuu.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

''Miten ihminen voi kehua sillä, että on monessa polvessa demari, tuntuu uskomattomalta kehua toimia, jotka ovat kurjistaneet ihmisiä. Onko demarit tärkeämpi kuin rehellisyys, siltä se ikävä kyllä tuntuu.''

Ei nouse enään hartiapankin voimin duunariperheille taloja, kuten ennen.

Demarien verotuspolitiikka on tuhonnut duunarit kerrostalolokeroihin asumistukien varaan ja AY -liike kuittaa voitot.

Käyttäjän maunostranden kuva
Mauno Strandén

Olet oikeassa kehutaan kuinka pitkään on oltu demari, se on jo silloin sairautta, kun he oli vallassa ja ay liike takaamassa, että kaikki meni läpi mitä ne halusi, siltikkään ei tapahtunut mitään, nehän ei yritä eikä perusta yrityksia ovat poimimassa toisten yrittämisen tuloksista kermat päältä!

Toimituksen poiminnat

Sivut