Mikko Kokko Mielipiteitä, fiiliksiä.

Hakusessa aktiivimallin kustannukset ja vaikutukset

Tehtiin poikien kanssa silleen vähän tyhmästi aktiivimalli kakkonen, että kustannus- ja työllisyysarvioita ei ole ollenkaan.

Työministeri Lindström toteaakin analyyttisesti että "Vaikea arvioida, mikä mahtaa olla se resurssitarve. Kyllä tässä pyrkimyksenä on vähentää byrokratiaa. Aina kun on byrokratiaa, se tarkoittaa, että siellä on paljon työntekijöitä tekemässä asioita."

Arvioita tarvittavan työvoiman määrästä työministeri ei kuitenkaan pysty kertomaan, mutta toteaa selviönä että työvoimaa työvoimahallinnossa ainakin tarvitaan. "On ilman muuta selvää, että joka kerta kun me on tehty ja tehdään jokin lakimuutos, jossa tulee jotain velvoittavuutta ja jotain tarkastellaan, se sitoo työvoimaa"

Eli resursseja tarvitaan mutta ei ole hajuakaan että kuinka paljon. Aktiivimalli ykkösestäkin on vielä faktat ja seuraukset hakusessa, joten ministeri toteaakin avoimesti että "Ei vieläkään edes tiedetä kaikkia vaikutuksia aikaisemmin tehdyistä toimenpiteistä."

Lopuksi työministeri tiivistää yhteen lauseeseen hallituksen lainsäädäntötyön ytimen: "Ne ovat hyvin sinnepäin arvioita"

Se on käynyt selväksi että tällä hallituksella on se liike ollut koko ajan päämäärää tärkeämpää. 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (7 kommenttia)

Käyttäjän JuhaniVehmaskangas kuva
Juhani Vehmaskangas

Hallitus antoi 19.9.2017 eduskunnalle työttömyysturvan aktiivimallia koskevan esityksen. Esi-tyksessä arvioitiin aktiivimallia perustuslain perustoimeentulon turvaa koskevan säännöksen valossa (hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi työttömyysturvalain eräiden muiden lakien muuttamisesta, HE 124/2017 vp s. 20-22). Eduskuntakäsittelyn aikana perustuslakivaliokunta arvioi esityksen perustuslainmukaisuutta perustoimeentulon turvan kannalta ja katsoi, että laki voidaan säätää tavallisessa lainsäätämisjärjestyksessä (PeVL 45/2017 vp). Eduskunta hyväksyi lain 19.12.2017 ja se tuli voimaan 1.1.2018.

Oikeuskansleri tarkastaa hallituksen lakiesitykset etukäteen ennen kuin hallitus päättää niiden antamisesta eduskunnalle. Oikeuskansleri valvoo tällöin oikeudellisia ja erityisesti perustusla-kia ja kansainvälisiä ihmisoikeusvelvoitteita koskevia näkökohtia esityksessä, mutta ei voi ot-taa kantaa yhteiskunnallisen tarkoituksenmukaisuuden perusteella ratkaistaviin kysymyksiin. Oikeuskansleri ei voi myöskään puuttua siihen, miten eduskunta käyttää lainsäädäntövaltaansa ja arvioi lakien perustuslainmukaisuutta käsitellessään hallituksen esityksiä.

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko

No, kuten Jarppa totesi, vieläkään ei ole ihan selvää miten aktiivimalli vaikuttaa. Paitsi että kelan toimeentuloluukku on ihan tukossa kun porukka hakee toimeentulotukea leikkurin jälkeen.

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi

On Uusi Suomi uutisoinut tästä: https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/252099-aktiivimal...

YLE uutisoi tästä: https://yle.fi/uutiset/3-10278171

Kyllä tämä aktiivimalli aiheutti valtaisan hakemusmäärän toimeentulotuessa ja se ei johdu vain opiskelijoista, kun viime kesänä niitä ei ollut niin paljon.

Aktiivimalli 2 sekä 1 aiheuttaa suuremman toimeentulotukihakemuksia.

Mitähän hallitus vielä keksii 3:lle? Määräajaksi vankilaan? Aktiivimalli 4 varmaan Arbeicht macht frei ja krematorio?

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko

Ihan hölmöläisen hommaa. Tai sitten tavoite on ollut kikysopimuksen vastainen leikkuri työttömyyskorvaukseen alunperinkin, se vaan puettiin "aktivoinnin" esiliinaan.

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi

@5. Yritin editoida, mutta pääsy kielletty... Uuden Suomen pitää etsiä toinen vaihtoehto Drupalin alustalle. Moni sisällöntuottaja on lähtenyt siitä kuin rotat laivasta.

Niin, onneksi hallituksesta pääsee pian eroon, että päästään korjaamaan viimeaikaiset kaikki sotkut ja tekemään kunnollista valmistelutyötä. Hallituksen viime aikaiset valmistelutyöt ovat olleet kelvottomia ja kiire on näkynyt ihan selvästi. Ei pidä hutiloida.

Korjauksissa voitaisiin miettiä, että pätevyysvaatimukset voitaisiin keventää reilusti ja otettaisiin oppisopimusmalli käyttöön sekä kaiken maailman lupakortteja ei tarvittaisi kaikissa aloissa. Työlainsäädäntö voisi olla kaikkialla yksi ja sama, niin ei tulisi ihan tolkuttomia tulkintoja, veroviidakkoakin voisi keventää rankalla kädellä ja yrittäjyyttä reilusti kannustaa, että voisi Suomeenkin pulpahdella oikeita yrityksiä työpaikkoineen.

Nämä kaikki toimet vaatii sitä yksinkertaistamisen linjaa ihan ruohonjuuritasolta ylhäälle asti. Monimutkaistamista kansa ei enää halua.

Käyttäjän pii3719 kuva
Pertti Ikonen

Minulle on selvinnyt mitä näillä malleilla on tarkoitus tehdä. Tarkoitus olisi, että työttömät eivät pullikoisi vastaan kun hänelle esitetään työttömyysturvan suuruisella palkalla työtä yhdistyksestä jonka ei pitäisi tuottaa voittoa. Jos pullikoi, niin annetaan karenssi ja työtön joutuu sossun luukulle. Sitten syödään omaisuus jonka jälkeen hänelle voidaan myöntää toimeentulotukea 100%, jos suostuu taas ehdokkaaksi yhdistystyöhön. Muutoin toimeentulotukea alennetaan 20-40%. Eli useimmat eläköityvät joutuvat YT-neuvotteluiden jälkeen työttömiksi ja em. toteutuu niin, että eläkesäästöt onkin syötävä n. 60-65 vuoden iässä. Toki tuolta säästyy jos kiltisti menee yhdistystyöhön tekemään jotain "yleishyödyllistä". Jotkut pääsevät vähällä yhdistystyömäärällä ja joiltakin vaaditaan täyttä työpanosta eli 172h per kk. Palkkahan noissa yhdistystöissä on n. 1400 €/kk. Mutta usein työaikaa ja palkan määräytymistä rajoitetaan, että bruttopalkka on työttömyysturvan suuruinen.

PS. Moni välttyy yli 61 vuotiaana eläkesäästöjensä syömiseltä ja omaisuuden myymiseltä työttömänä jos ottaa OSITTAIN VARHENNETTUA VANHUUSELÄKETTÄ. Jos tuo raha on riittävä, voi viitata kinttaalla loppuelämänsä ajan työkkärin velvoitteille.

Käyttäjän Kirsiomp kuva

"Aidosti palkitseva aktiivimalli" kaipaa lisää allekirjoittajia!

- -"Me, tämän kansalaisaloitteen laatijat ja allekirjoittajat, yhdessä vaadimme HE 124/2017 kumoamista, ja esitämme puolestamme, että kumotun aktiivimallin tilalle vahvistetaan "Aidosti palkitsevan aktiivimallin" mukainen laki, joka antaisi sen saman 4,65 % lisäyksenä aktiiviselle työttömälle työttömyyskorvausta korottaen, jos hän työllistyy joko palkkatyöhön tai sovittuun vapaaehtoistyöhön tai muuten osoittaa aktiivisuuttaan HE 124/2017 mukaisesti.

Näin "Aidosti palkitseva aktiivimalli" olisi ihmisarvoa turvaava ja aidosti palkitseva oikeudenmukainen malli kaikille niille, jotka tämän uuden aktiivimallin motivoimina työllistyvät tai muuten aktivoituvat. Työttömyysturvan 300 euron suojaosuuteen ei tule kuitenkaan kajota tässä yhteydessä.

"Aidosti palkitsevassa aktiivimallissa" tulisi yhdeksi aktiivisuuden osoitukseksi hyväksyä jo hyväksyttyjen HE 124/2017 lakiesityksessä esiteltyjen tapojen lisäksi se, että työtön tarjoaa apuaan vapaaehtoisesti oman lähiomaisen, esimerkiksi kotona asuvan vanhuksen, tai oman lähinaapurinsa avuksi oman kunnan sosiaalitoimen hyväksymin perustein. Myös pienimuotoinen vapaaehtoistyö yleishyödyllisessä yhdistystoiminnassa - tai vaikka urheiluseurassa - takaisi samat 4,65 %:lla korotetut työttömyyskorvausperusteet. Nyt tarvitaan aidosti luovia ja kannustavia osallistamisen ja osallistumisen tapoja." - -

--

Käy Sinäkin heti allekirjoittamassa alla olevan linkin kautta:

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2810

Otetaanko mahtava loppukiri?

Hetkessähän ne 140 000 allekirjoitusta kerättiin "Kumotaan HE 124/2017 vp" -kansalaisaloitteeseenkin - joka ei sinällään esittänyt vielä mitään ratkaisua itse pulmaan....

Toimituksen poiminnat

Sivut